Vad är HubSpot?

2020-02-14 | IN   HubSpot, Inbound Marketing | BY Team Migaloo

På Migaloo arbetar vi ofta med HubSpot. Och vid ett flertal tillfällen har vi fått frågan: vad är egentligen HubSpot? Så vi tänkte att vi samlar de vanligaste frågorna och ger svar på dem. Låter bra? Ok, låt oss börja.

Är HubSpot ett CRM?

Svaret är ja. HubSpot CRM är byggt för att vara en plattform som tillåter tex. ett säljteam att komma igång snabbt utan att ändra sina existerande workflows. Det är smart, enkelt och har alla grundläggande förutsättningar, samtidigt som det inte är så förvirrande och krångligt som vissa andra CRM-plattformar har en förmåga att vara.

 

En översikt av HubSpots modell.

Hubspot_model_overview

 

Hur fungerar HubSpot?

HubSpot är ett komplett verktyg för inbound marketing och försäljning. Dess produkter och tjänster syftar till att tillhandahålla verktyg för marknadsföring av sociala medier, innehållshantering, webbanalys och optimering av sökmotorer.

Ett urval i korthet:

  • Säljstöd (CRM)
  • Blogg och webbverktyg (CMS)
  • Nyhetsbrev (Möjlighet till personliga utskick)
  • Smart segmentering av din databas för kontakter
  • Spårning av vad besökare gör på webben, i sociala medier m.m.
  • Publiceringsmotor för alla dina digitala kanaler
  • Automatiserade flöden för mail, landningssidor, formulär m.m.

Ok, vad är då inbound marketing?

Inbound marketing är en affärsmetodik som lockar kunder genom att skapa värdefullt innehåll och upplevelser skräddarsydda för dem. Medan outbound marketing avbryter din publik med innehåll de inte vill ha, bildar inbound marketing anslutningar de letar efter och löser problem de redan har. Inbound marketing handlar om att leverera lösningar och möjligheter som har en positiv inverkan på människor och ditt företag. Så hur gör du det?

En inbound marketing-strategi kan innehålla ett antal olika kanaler och typer av innehåll för att locka kunder och kunder till din webbplats. Men inbound marketing är bara en del av en större tanke i ditt affärsidé. Det är grunden för idén att det inte räcker med att bara locka människor till din webbplats; du måste fortsätta att hjälpa, stödja och ta hand om dem väl efter att de har blivit kunder. Det är så ditt företag växer - genom att hålla marknadsföring, försäljning och service ständigt fokuserad på hur man kan hjälpa nuvarande och framtida kunder.

HubSpot kallar detta för "flywheel", vilket är en skiss över deras filosofi bakom inbound marketing-metodiken.

Hubspot_flywheel



Vad gör HubSpot?

HubSpot tillåter företag att ta med alla verktyg de använder för att stödja sin marknadsföring och försäljning under "ett och samma tak" som delar samma data. Den innehåller allt som en marknadsförare behöver för att öka webbplatstrafiken, konvertera webbplatsbesökare till potentiella kunder samt leverera ett mätbart ROI. Du slipper även att leta statistik och rapporter i olika program eftersom du får allt samlat på en och samma plats.

 

Är HubSpot bättre än MailChimp?

HubSpots e-postverktyg har allt Mailchimp erbjuder och mer. HubSpots drag & drop-editor för-e-post är lätt att använda och erbjuder en mängd mallar som du kan anpassa för att tillgodose ditt varumärkes specifika behov. 

Den verkliga kraften i HubSpots e-postverktyg kommer när det kombineras med CRM och dess marknadsföringsautomationsplattform. Med HubSpot kan du skapa detaljerade e-postkampanjer som ger varje kontakt en skräddarsydd upplevelse (dvs, att varje kontakt får en kontextuell e-post byggd på den erfarenhet de har haft med ditt varumärke) baserad på informationen du har samlat inom ditt CRM.

Hubspot_logos

Fungerar HubSpot med Wordpress?

Ja. En HubSpot WordPress-integration är möjlig via ett plugin som ger dig ett enkelt sätt att fortsätta använda WordPress som ditt CMS medan du integrerar HubSpot på din webbplats för dina inbound marketing-aktiviteter. Faktum är att HubSpot går att integrera med hundratals olika system, t.ex. Salesforce, Shopify, m.fl. Visst, du kan installera mängder av plugins för att få en liknande upplevelse utan att integrera HubSpot. Men att ha all din information spridd över flera olika plattformar är långt ifrån optimalt enligt oss.

 

hubspot-banner-template-3-Rityta-1

 

Omslagsfoto av Patrick Perkins på Unsplash

Dela med dig och få extra karma

Förbättra din open rate med HubSpot

2020-09-01

Att skicka ut e-post är ett utmärkt sätt att informera om nyheter och att vårda...

HubSpot Event - Inbound 2019

2019-06-09

Hubspots årliga event Inbound 2019 har precis gått av stapeln i Boston och i...

En guide till lead generation

2019-17-06

"Leads are the metric that, as marketers, we rely on. Because leads means...

Present från HubSpot

2019-07-03

Ett paket anlände häromdagen. Fyllda av spänning öppnade vi det. Det var en...