Storytelling i content marketing är viktigare än du tror

2019-11-12 | IN   Marknadsföring, Reklam, Kommunikation, Storytelling | BY Team Migaloo

Storytelling är en av de mest kraftfulla metoderna att blåsa liv i ett varumärke och många skulle nog kalla det en av de grundläggande delarna i en content marketing-strategi.

Oavsett om du håller med eller inte, så är det en effektiv marknadsföringsmetod som ger dina produkter eller tjänster en identitet genom att fånga och dela dess berättelser.

Kommer du ihåg läraren som berättade intressanta historier kring det aktuella lektionsämnet, och hur bättre du minns detta än i jämförelse med den trötta läraren som bara rabblade ur läroboken utan passion och utan känsla för historieberättande.

Historier hyllar vår kultur och berättelser är en form av vittnesbörd till de liv vi har levt. Historier gör det även enklare få fram ett budskap. Faktum är att storytelling är den äldsta formen av informationshantering och mycket av hur vi ser och tolkar det vi gillar är påverkat av berättelser och vi hur en gång i tiden tolkat dem.

 

DET ÄR PERSONLIGT

Storföretagskommunikation är sällan personlig. Ibland är det nödvändigt, men det kommer inte att bygga några personliga förhållanden mellan ditt varumärke och dina kunder. Att berätta en historia är enklare att relatera till och underlättar för dina kunder att se folket bakom ditt företag eller varumärke.

Börja med att skriva ned historien kring ditt företag eller varumärke. Hur startade allt? Vad skedde i ditt liv under denna perioden? Fanns det något utmärkande som gjorde att du tog ett beslut för att starta din verksamhet? Hur kände du när du första gången höll en av dina produkter i handen? Dela dessa historier på din blogg, eller på din hemsida under ”Om oss” och eventuellt i andra kanaler. Detta kommer att få dina kunder att känna en starkare koppling till ditt varumärke eller verksamhet.

 

ATT BYGGA TILLIT

Enligt Nielsen’s Global Trust in Advertising and Brand Messages Survey, säger 92% av tillfrågade konsumenter att de litar mer på förtjänad media, dvs personliga rekommendationer framför andra former av media. Förtjänad media refererar till kundreferenser, omnämnande i media, rekommendationer. Dessa historier och anekdoter är perfekta att dela med sig av för att bygga tillit gentemot dina kunder genom att addera ett lager av ärlighet från en utomstående person.

 rucksack-magazine-603895-unsplash

 

STORYTELLING SKILJER DIG FRÅN MÄNGDEN

Oavsett om dina konkurrenter använder storytelling i sin marknadsföring eller inte, så är det ett kraftfullt verktyg för att få ett övertag i en hård konkurrens. Tänk att du följer två företag på Facebook som säljer liknande produkter. Det ena bolaget delar endast fördelar och fakta kring sina produkter, medan det andra bolaget delar berättelser från sina kunder som belyser vilken nytta produkterna har inneburit för kunderna. Vilket företag kommer du spontant välja? Svaret är nog rätt enkelt.

Ta en stund och titta på dina konkurrenter. Använder de storytelling som ett verktyg för kommunikation? Om de gör det, vad kan du göra bättre eller annorlunda? Hur kan du använda storytelling för att differentiera dig? Vilka nya eller annorlunda typer av historier kan du berätta som fungera som meningsfull content gentemot din målgrupp?

 

HISTORIER ÄR MER TROLIGA ATT BLI LÄSTA

Den större delen av content som postas online får ingen uppmärksamhet. Det är tråkig fakta, men nyttig fakta. Med så mycket ny content som postas varje sekund, minut och timme är det viktigt att förstå hur man får sin content noterad och läst. Storytelling är ett utmärkt sätt att göra detta på. Folk läser hellre historier än torra facktermer. Vilken bloggpost skulle du helst läsa?

  • Hur kan vår blomsterleverenas hjälpa dig på din bröllopsdag?
  • Eller berättelsen om Merediths och Dereks bröllop. (Ja. Vi tittar på Grey’s Anatomy till och från.)

robyn-budlender-112521-unsplash

 

LÄS MER: 5 TIPS FÖR EN CONTENT MARKETING-BLOGG!


FÖRÄNDRA ATTITYDER

Att bara rabbla fakta och statistik kommer föga troligt förändra folks attityder eller att övertyga dem till köp – särskilt om de har stark åsikt kring din produkt eller dina tjänster. Enligt forskning från Berkeley, har historier potential att få oss att gråta, förändra attityder, åsikter och beteenden, tom förändra våra hjärnor.

Berättelser är en integrerad del av övertygande säljtexter. Att inkludera historier på din hemsida, opinionsbildande bloggposter och någon annan plats där du försöker övertyga kunderna att köpa något, eller få dem att ändra sina tankar om ett problem.

 

HAR DU EN BERÄTTELSE SOM BEHÖVER ATT BERÄTTAS?

Storytelling erbjuder din marknadsföring en personlig touch och skapar relationer mellan dig och dina kunder. Storytelling är utan tvekan den bästa metoden för att bygga tillit och bygga långsiktiga förhållanden mellan kund och företag.

 

VILL DU SNACKA MER STORYTELLING OCH HUR DIN VERKSAMHET KAN DRA NYTTA AV DET?

KONTAKTA OSS


Omslagsfoto: Nong Vang på Unsplash
Textfoto 1: Rucksack Magazine på Unsplash
Textfoto 1: Robyn Budlender på Unsplash 

Dela med dig och få extra karma

Hur kommunicerar du med Generation Z?

2019-14-11

Reklambranschen lärde sig sakta men säkert att kommunicera med Generation Y,...

Vad är social selling? Och varför ska du bry dig om det?

2019-09-11

Åh nej, ytterligare ett coolt uttryck att lägga till i ordförrådet! Fast kanske...

Sociala media-trender 2020

2019-01-11

Vad spås som nästa stora trend inom sociala medier? Hur kommer vi få tänka...

En ordlista för marknadsföring

2019-18-09

Vi älskar förkortningar och balla termer i kommunikationsbranschen. Problemet...