Mias fem favoriter bland analysverktyg

Just nu har vi besök i contentskaparfabriken av Mia Eklund som studerar till Digital Marknadsförare/Strateg på IHM Business school. Vi frågade Mia om vilka analysverktyg som hon gillar allra bäst och hon gav svar på tal. (Rolig fakta. Mia arbetar hos Brave Agency idag.)

Låt oss presentera: Mias fem favoriter! 

1. GOOGLE ANALYTICS

Detta är inte ett alternativ, du MÅSTE ha Google Analytics kopplat till din webbplats! På så sätt kan du analysera vad besökarna gör på din webbsida och hur de beter sig. Du kan även se ålder, kön och grafiskt läge på dina besökare. Och mycket mycket mer. Glöm inte att installera en Facebook-pixel för att följa besökarens väg från din Facebook-sida till din webbplats.

2. CRAZY EGG

Detta verktyg är skapat av bla marketing-gurun Neil Patel. Här kan du följa din besökare och se vart de klickar, hur de scrollar, var de vilar musen (vilket brukar vara där man tittar en längre stund). Du kan även skapa A/B-tester och annat nyttigt I detta populära verktyg. De erbjuder även en 30-dagars trial så du kan testa innan du köper.

 

RÖSTAKTIVERING I CONTENT MARKETING – LÄS MER!

 

3. HOTJAR

Här har vi ännu ett populärt verktyg för bl.a. s.k. heat maps. Du kan även spela in besökarnas sessioner för att analysera eventuella fel och optimeringar som du behöver göra på din webbsida. Du kan skapa omröstningar, formler och mycket annat. Hotjar finns tillgängligt på Svenska och en mängd andra språk. Det finns en begränsad version som är gratis, men annars ligger månadspriset från 300 kr.

Google-lighthouse

4. PAGESPEED INSIGHTS

Gratissida från Google där du får veta hur snabbt din sida laddar på mobil och desktop. Tack vare integrationen av open-source verktyget Lighthouse får du tydliga förslag på vad du behöver göra för att optimera din webbsidas laddtid. Enkel och smidig tjänst!

5. SCREAMING FROG

Screaming Frogs SEO-Spindel kan crawla och kontrollera olika webbsidor för att samla information rörande allt som har med On-Page SEO att göra. Verktyget är gratis, men erbjuder även en betaltjänst med extra tjänster såsom koppling till Google Analytics och teknisk support. Premiumtjänsten kostar ca 1500 kr per år.

BONUS!

UBERSUGGEST

Ännu ett gratisverktyg skapat av Neil Patel. Här kan du testa olika sökord för att få reda på sökvolym, CPC (cost per click), hur de trendar och hur svårt det är att ranka högt på det valda sökordet. Detta ger dig en indikation på vilka begrepp och nyckelord som kan vara värda att satsa på. Utifrån sökorden finns det olika. För dig som driver en blogg kan du här ta reda på vilken typ av content som lockar bäst trafik inom ditt sökord.

Omslagsfoto av Eaters Collective på Unsplash

Senaste artiklarna

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...

Reklamfilmer Super Bowl 2024

Reklamfilmernas julafton är äntligen här. Och som vanligt bjöds vi på en kavalkad av snordyra ...

Spårning i en värld efter tredjepartscookies

I dagens digitala marknadsföringslandskap är förändringar i luften när det gäller...