Animationer i content marketing

Animationer har under en lång tid blivit en vital del av reklamkampanjer. Och genom åren har vi sett många briljanta och prisbelönta förslag från företag som Häagen-Dazs och Dropbox för att nämna två. Att arbeta med animationer inom marknadsföring och specifikt content marketing har många fördelar. Vi tänkte lista ett par stycken. Varsågod.

 

Anledning 1: Det är minnesvärt

Om du tänker efter riktigt noga så minns du säkert den senaste animerade videon du tittade på. Det är för att animerad content är mer minnesvärd och på många olika sätt underhållande. Att bra animation idag är populärt råder det ingen större debatt kring. Och är det underhållande och bra är det högst troligt att folk vill dela med sig av det till sina vänner på olika sociala kanaler. Ett animerat filmklipp har oftast större potential för viral spridning är ett vanligt för att det fångar uppmärksamhet på ett annat sätt.

Och det är precis det content marketing handlar om: att fånga målgruppens uppmärksamhet och sedan hålla den som länge som möjligt.

 

 

Anledning 2: Det är kostnadseffektivt

Animationer är billigare än en reklamfilm om vi ser till det större segmentet av produktioner. Det är helt enkelt mer kostnadseffektivt att köpa animerad film än att hyra ett filmteam med allt vad det innebär. Mycket produktion av animerad content finns dessutom att tillgång i länder med lägre kostnader än tex Sverige. Och det finns en uppsjö av superduktiga frilansare inom denna genre.

 

Vilken typ av content behöver du? Prata med oss!

KONTAKTA OSS

 

Anledning 3: Det når en större publik

Animation är tacksamt för spridning. Som tidigare nämnt. Folk älskar att dela bra content med sina vänner, familj och kollegor. Om du producerar ett roligt och minnesvärt klipp finns et stor chans att du får en viral spinn på det. Och en viral spinn betyder en global publik. Det är rätt fett ändå.

 

 

Anledning 4: Det är stimulerande

Bilder och rörlig content kittlar fler sinnen än bara text. Som exempel är ju Youtube idag mer populär än Facebook. En av orsakerna är bl.a. att millenials hellre tittar på videos än läser textbaserad content, vilket leder till bättre engagemang.

Ditt budskap kan bli tydligare med hjälp animationer. Engagera din målgrupp genom att animera din information och du kommer se bättre resultat än med standardiserad text. Det är helt enkelt såhär, torr och tråkig information blir så mycket mer intressant om den är animerad. Folk tittar hellre på en animerad snutt kring en ny produkt än läser en sida text.

 

Relaterad läsning: Sociala Media-trender 2020

 

Anledning 5: Det resulterar i bättre konverteringar

Hela poängen med en reklamkampanj är att attrahera tittaren och konvertera dem till leads alternativt kunder. Animerade videos har en högre klicka-rate jämfört med text. Enligt studier har animationer på tex hemsidor en 70-procentig boost i konverteringar. Och delas 12 ggr mer än "vanlig content".

Så titta närmare på animerad content. Använd det i nyhetsbrev eller på social media. Du kommer inte ångra dig. Vi lovar.

 

 

Headerbild av Hans Eiskonen på Unsplash

Senaste artiklarna

Guide till growth marketing för B2B

Introduktion:

Välkommen till vår omfattande guide om growth marketing för B2B-företag. I dagens...

Reklamfilmer Super Bowl 2024

Reklamfilmernas julafton är äntligen här. Och som vanligt bjöds vi på en kavalkad av snordyra ...

Spårning i en värld efter tredjepartscookies

I dagens digitala marknadsföringslandskap är förändringar i luften när det gäller...